جستجو

ارتباط درد پا و صندلی اداری
  • ۴ شهریور ۱۴۰۲
  • (158)
  • 0

ارتباط درد پا و صندلی اداری

 

بسیاری از افرادی که مدت طولانی از روز خود را روی صندلی اداری می‌گذرانند، دچار درد پا و کمر می‌شوند. عموما درک ارتباط درد پا و صندلی اداری برای افراد مشکل است، زیرا این صندلی‌ها را برای جلوگیری از چنین دردهای مزمنی می‌سازند.

پس با وجود استفاده از صندلی اداری چرا چنین مشکلاتی را تجربه می‌کنیم؟ پاسخ این سوال در تفاوت میان صندلی اداری استاندارد و غیراستاندارد نهفته است. صندلی غیراستاندارد باعث خم شدن شانه‌ها و سر به سمت جلو می‌شوند و در نتیجه در مدت زمان طولانی عضله‌های پشت بدن را ضعیف می‌کنند.

این عامل باعث به وجود آمدن پا درد و کمر درد مزمن می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از درد پا با صندلی اداری ابتدا باید تفاوت صندلی استاندارد و غیر استاندارد را بدانید و سپس با انجام سایر عوامل تاثیرگذار مانند حرکات ورزشی از این مشکل برای همیشه رها شوید.

پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری به بررسی این مشکل بپردازیم.

 

جلوگیری از درد پا با صندلی اداری | هونیک

 

چگونه از بیماری های حاصل از نشستن جلوگیری کنیم؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین اگر هنوز دچار کمر درد و پا درد حاصل از نشستن طولانی مدت نشده‌اید، موارد زیر به جلوگیری از آن‌ها کمک می‌کنند. با این‌حال ارتباط درد پا و صندلی اداری غیراستاندارد اجتناب ناپذیر است.

همچنین یکی از اشتباهات رایج در خرید صندلی اداری ، توجه نکردن به ارگونومی آن است، بنابراین اگر تا به‌حال از صندلی غیراستاندارد استفاده می‌کردید، نگران نباشید. درمان‌های زیر همچنان می‌توانند در رهایی از این درد به شما کمک کنند.

۱.    ورزش

بر اساس نتایج آخرین تحقیقات، ورزش دادن پا در هنگام نشستن می‌تواند علاوه بر درمان درد عضله‌های پا از برگشتن درد جلوگیری کند. ورزش‌های پا عموما ساده هستند و شما حتی در هنگام کار نیز می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. به‌عنوان مثال از تمرین‌های زیر شروع کنید:

  • پاهای خود را به‌صورت صاف روی زمین قرار دهید، انگشتان پا را به سمت بالا خم کرده و سپس به داخل و پایین جمع کنید. این کار را ده بار تکرار کنید.
  • پارچه‌ای زیر پای خود قرار دهید و با انگشتان پا سعی کنید آن را بلند کنید، بدون این‌که پاشنه پا از زمین جدا شود. روزانه پنج بار این ورزش را با هر پا انجام دهید.
  • یک پا را روی پای دیگر قرار دهید، انگشت شصت پا را با دست بگیرید و به بیرون و داخل پا حرکت دهید. این کار را ده بار با هر پا انجام دهید و هر حالت را به مدت ۵ ثانیه حفظ کنید.

۲.    حرکات کششی در حین کار

اغلب در حین کار زمان از دستمان در می‌رود و ناگهان متوجه می‌شویم ساعت‌های زیادی را بی‌حرکت در یک وضعیت نشسته‌ایم. قبل از ارگونومی انواع صندلی ، این عامل بزرگترین و اصلی‌ترین علت درد پا است. برای جلوگیری از درد پا با صندلی اداری باید هر ۲۰ دقیقه از جای خود بلند شوید و عضله‌های پا و پشتتان را کشش دهید.

۳.    خرید صندلی استاندارد و ارگونومیک

همان‌طور که در مقدمه این مطلب اشاره کردیم، ارتباط درد پا و صندلی اداری به نوع آن صندلی بستگی دارد. اما چگونه می‌توانید صندلی استاندارد و غیر استاندارد را از هم تشخیص دهید تا از درد پا جلوگیری کنید؟

هنگام خرید یک صندلی اداری ارگونومیک خوب ویژگی‌های زیر را در نظر داشته باشید تا دیگر دچار درد نشوید:

  • قابلیت تنظیم ارتفاع
  • دارای نشیمنگاه با طول و عرض استاندارد برای هر کاربر
  • دارای منحنی راحت برای پر کردن گودی کمر
  • دارای پشتی عریض (بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر) برای تکیه
  • قابلیت تنظیم پشتی صندلی برای دسترسی راحت‌تر
  • جنس داخلی نرم و انعطاف‌پذیر و همچنین رویه‌ای نخی برای تنفس پارچه و جلوگیری از عرق کردن

 

۴.    خرید میز استاندارد و ارگونومیک

ارتباط درد پا و صندلی اداری تنها به موارد بالا محدود نمی‌شود، بلکه انتخاب میز مناسب نیز می‌تواند تاثیر بسیاری در آن داشته باشد. به‌همین علت امروزه بسیاری از متخصصان بر استفاده از میزهای ارگونومیک تاکید دارند.

این نوع میزهای اداری برای کوتاه کردن ساعت‌های نشستن و پشت میز بودن ساخته شده‌اند. به‌عبارتی به جای این‌که تمام روز پشت میز بنشینید و کار کنید، می‌توانید با تغییر ارتفاع این میزها مدتی در روز را ایستاده کار کنید.

در این حالت در هنگام کار می‌توانید عضله‌های بدن خود را بکشید و از خشک شدن بدنتان جلوگیری کنید.

 

بیماری های حاصل از نشستن | هونیک

 

چگونه یک صندلی اداری با ارتفاع قابل تنظیم می‌تواند در درد پا جلوگیری کند؟

اکثر کارمندان اداری از درد در نواحی پایین کمر و بی‌حس شدن پا در هنگام کار شکایت دارند. در بیشتر این موارد ارتباط درد پا و صندلی اداری به خاطر ارتفاع نشیمنگاه صندلی از زمین است. در چنین مواقعی تنظیم ارتفاع صندلی اداری بهترین و ساده‌ترین راه‌حل برای جلوگیری از درد پا با صندلی اداری است.

۱.    صندلی اداری باید ارتفاع قابل تنظیم داشته باشد

اطمینان از قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی اداری پیش از خریدن آن بسیار ضروری است. زیرا بدون این ویژگی بر اساس نیاز هر فرد ممکن است فشار زیادی بر پاها وارد شود. همچنین به کارمندان توصیه می‌کنیم که از کار روی صندلی که قابلیت چرخش یا حرکت ندارد، به‌شدت پرهیز کنند.

صندلی‌هایی که زیر پایه‌های آن‌ها چرخ دارد، حرکت را ساده‌تر می‌کند و کمتر به پاها فشار می‌آورد.

۲.    پوزیشن نشستن استانداردی داشته باشید

پس از این‌که ارتفاع صندلی را مطابق میلتان تنظیم کردید، وقت آن است که وضعیت قرارگیری بدن خود هنگام نشستن را تصحیح کنید. برای این کار ابتدا بدون کفش روبروی صندلی خود بایستید، به‌صورتی که زانوهایتان رو به صندلی قرار بگیرند.

سپس ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که نشیمنگاه صندلی در راستای زانوهایتان قرار بگیرند. حال روی صندلی بنشینید و مطمئن شوید که کف پاهایتان کامل روی زمین قرار می‌گیرند. این پوزیشن فشار روی ران پا را کاهش می‌دهد و باعث چرخش بهتر و بیشتر خون در تمام بدن می‌شود.

۳.    تنظیم کردن صندلی با شرایط خودتان

گاهی حتی صندلی‌های استاندارد و ارگونومیک نیز برای افرادی با قد بسیار بلند یا کوتاه کفایت نمی‌کنند. این صندلی‌ها برای عموم مردم با قد متوسط ساخته شده‌اند. بنابراین طبیعی است که نتوانید صندلی‌های استاندارد را مطابق قد خود تنظیم کنید.

خوشبختانه سازندگان صندلی‌های ارگونومیک متوجه نیاز سایر افراد نیز شده‌اند و صندلی‌ کارمندی و اداری را با انواع مختلف اندازه‌ها و ارتفاع‌ها می‌سازند. بنابراین با در نظر داشتن این موضوع می‌توانید در مشخصات کالاها به دنبال اندازه مناسب خود بگردید و ارتباط درد پا و صندلی اداری را به حداقل برسانید.

 

انواع نشستن روی صندلی اداری | هونیک

 

سخن نهایی

امروزه افراد زیادی بخش قابل توجهی از روز خود را در محیط کارشان سپری می‌کنند و اکثر این مدت را نیز روی انواع صندلی اداری و پشت میز نشسته‌اند. بنابراین طبیعی است پس از مدتی به دلایلی مانند استفاده از صندلی نامناسب، دچار مشکلاتی مانند درد پا و کمر شوند.

در مطلب بالا به نحوه جلوگیری از درد پا با صندلی اداری اشاره کردیم. همچنین گفتیم ارتباط درد پا و صندلی اداری چیست و چطور می‌توانید با انجام کارهایی مانند ورزش و حرکات کششی در حین کار، برای حفظ سلامت خود تلاش کنید.

 


ثبت نظر

نظرات کاربران