جستجو

افزایش بهره‌وری کارمندان با طراحی داخلی محیط اداری
  • ۴ شهریور ۱۴۰۲
  • (73)
  • 0

افزایش بهره‌وری کارمندان با طراحی داخلی محیط اداری

 

زمانی که ما دنبال راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری در محیط کار می‌گردیم، اغلب آن را به استفاده از پیشرفته‌ترین دستاوردهای فناوری، ابزارها و اتوماسیون ربط می‌دهیم. اما در این بین از جنبه طراحی دکوراسیون محیط و تاثیر آن روی عملکرد کارمندان، غافل می‌شویم.

طراحی اداره تاثیر به‌سزایی روی عملکرد کارمندان شما و همچنین حس و حال آن‌ها زمان ورود به محیط کارشان دارد. آیا آن‌ها احساس انگیزه می‌کنند یا خستگی و کسل بودن؟ آیا احساسی شبیه به یک مراجعه‌کننده و مهمان دارند یا احساس تعلق داشتن به محیط می‌کنند؟ جواب این سوال‌ها اطلاعات زیادی در مورد هر فضای کار به ما می‌دهد.

بنابراین باید افزایش بهره وری کارمندان با دکوراسیون محیط را جدی بگیرید. یک فرد معمولی هفته‌ای ۴۸ ساعت از هفته را در محیط کار خود سپری می‌کند و بخش زیادی از آن پشت میز و روی صندلی خواهد بود.

طراحی نامناسب محیط کار اثرات منفی زیادی دارد از جمله خستگی و استرس بیشتر، بهره‌وری و انگیزه کمتر، حواس‌پرتی کارمندان و افزایش تعداد دفعات غیبت آن‌ها از محیط کار. به‌ عبارت دیگر شرکت شما پس از مدتی از اهداف خود برای رسیدن به موفقیت دور می‌ماند و آینده آن و سلامت کارمندانتان به خطر می‌افتد.

در مقابل افرادی که به افزایش بهره وری کارمندان با دکوراسیون محیط توجه می‌کنند و طراحی اداره آن‌ها خوب است، محیطی را می‌سازند که در آن افراد تشویق به رسیدن به اهداف شرکت و تکمیل وظایف خود می‌شوند.

از طرفی کارمندان می‌توانند با خلاقیت و کارآیی بیشتری وظایفشان را انجام دهند. در واقع با توجه به این موضوع شما عرصه‌ای را برای کارمندان خود فراهم می‌کنید که بهترین خود را نشان دهند. اما قبل از طراحی محیط کار خود باید با دقت چالش‌هایی را که کارمندانتان حین کار با آن‌ها روبرو می‌شوند، بررسی کنید و ببینید با طراحی دکوراسیون داخلی اداره خود به چه اهدافی می‌خواهید برسید.

طراحی شما باید باعث شود کارمندانتان حس کنند که به نیازهایشان رسیدگی می‌شود و به موفقیت آن‌ها کمک می‌کنید. در حقیقت، طراحی محیط کار باید تنها در مورد رسیدگی به نیازهای کارمندانتان باشد. در ادامه این مطلب تا انتها همراه ما باشید تا ۵ مولفه مهم را برای افزایش بهره وری کارمندان با دکوراسیون محیط، توضیح دهیم.

 

استفاده از گیاهان در محیط اداری | هونیک

 

۵ فاکتور که با رعایت آن در محیط کار می‌توانید بهره‌وری کارمندان را افزایش دهید

اگر می‌خواهید شرکت شما به اهداف خود زودتر برسد و کارمندانی کارآمد و با بهره‌وری بالا داشته باشید و با اهمیت طراحی دکوراسیون اداری آشنا شوید، باید به نکات زیر دقت کنید:

۱) مبلمان اداری ارگونومیک

مبلمان اداری ارگونومیک یکی از نکات مهم در افزایش بهره وری کارمندان با دکوراسیون محیط و رقم زدن تجربه‌ای بهتر برای آن‌ها است. صندلی‌ها و میزهایی که طراحی نامناسب و غیر ارگونومیک داشته باشند، بهره‌وری کارمندان را به دلایلی مانند وضعیت نامناسب بدن، دردهای ادامه‌دار کمر و گردن، مشکلات ستون فقرات و جریان خون ضعیف، کاهش می‌دهند.

اگر می‌خواهید محیط کاری داشته باشید که در آن مشارکت در جریان باشد، از صندلی‌ها و انواع میز کارمندی ارگونومیک استفاده کنید. استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک به افزایش روحیه کارمندان و بهره‌وری آن‌ها کمک خواهد کرد و از طرفی سلامت آن‌ها را به خطر نمی‌اندازد.

انتخاب چنین مبلمانی به‌شکل قابل توجهی از فشار روحی افراد می‌کاهد، چون باعث می‌شود کارمندان کارآمدتر باشند و زمان انجام کارهای خود تمرکز بیشتری داشته باشند.

۲) در نظر گرفتن خواسته کارمندان

پس از انتخاب مبلمان اداری مناسب، نکته‌ دیگری که باید برای افزایش بهره وری کارمندان با دکوراسیون محیط در نظر بگیرید، توجه به سبک کاری و خواسته‌های آن‌ها است. برخی کارمندان به محیطی ساکت و خلوت نیاز دارند اما عده‌ای دیگر باید به‌صورت مشترک همراه با سایرین کارهای خود را به جلو پیش ببرند.

سعی کنید با ایجاد تعادل بین این دو و فراهم کردن محیط کار مناسب برای هر نوع کارمند، بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهید. اداره شما باید ترکیبی از چیدمان دفتر کار اشتراکی و چیدمان اداری اتاقک را داشته باشد. پس از گذراندن این مراحل نوجه به وسایل و لوازم مورد نظر کارمندان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

زمان طراحی چیدمان اداره خود به سبک کاری کارمندانتان توجه کنید، چون نتیجه آن افزایش تجربه آن‌ها و بهبود نتایج کسب‌وکارتان است.

 

اهمیت طراحی دکوراسیون اداری |‌ هونیک

 

۳) در نظر گرفتن نور استاندارد محیط

یکی دیگر از مولفه‌های مهم برای افزایش بهره وری کارمندان با دکوراسیون محیط، توجه به نور محیط است. نورپردازی ضعیف مشکلات متعددی مانند خستگی چشم، استرس، سردرد و کسل بودن و خواب ‌آلودگی را به همراه دارد.

اگر امکان آن وجود دارد، از نور طبیعی در محیط کار خود استفاده کنید. نور طبیعی روشن است و به حفظ هوشیاری و انگیزه افراد کمک می‌کند. نورپردازی روی الگوی خواب یک فرد نیز تاثیر می‌گذارد، به‌نحوی که یک خواب خوب شبانه در نتیجه یک روز کاری خوب است.

اگر امکان استفاده از نور طبیعی در تمام جاهای اداره‌تان وجود ندارد، می‌توانید از لامپ‌های سقفی و چراغ مطالعه نیز استفاده کنید.

۴) استفاده از رنگ مناسب

دیوارهای بی‌روح و گرفته محیط کار خود را با رنگ‌های گرم و مات ملایم، رنگ‌آمیزی کنید. رنگ می‌تواند روحیه افراد را تغییر دهد، باعث شود واکنش‌ سریع نشان دهند و به تفکر خلاقانه آن‌ها نیز کمک می‌کند. علاوه بر آن، استفاده از رنگ مناسب یکی دیگر از مولفه‌های مهم در افزایش بهره وری کارمندان با دکوراسیون محیط است.

اگر نمی‌توانید تمام جاهای اداره خود را رنگ کنید، با استفاده از آثار هنری، نورپردازی و مبلمان، رنگ و تاثیر آن را به دکوراسیون محیط کار خود بیاورید.

۵) استفاده از گیاه و هنر در محیط کار

استفاده از کمی گل و گیاه در محیط کار، بسیار خوب و مفید است. چون استرس را کاهش می‌دهد، فضایی مثبت و تمیز فراهم می‌کند و نویز را نیز از بین می‌برد. از طرف دیگر، استفاده از آثار هنری در محیط کار خلاقیت را افزایش می‌دهد و روی قدرت تفکر کارمندان تاثیر مثبت دارد.

استفاده از گیاهان می‌تواند محیط کار شما را به فضایی زیباتر تبدیل کند و به کمک آثار هنری می‌توانید تفکر نوآورانه و مبتکرانه را در محیط القا کنید. از طرف دیگر تاثیر سفارشی‌سازی را نادیده نگیرید.

یعنی به کارمندان خود اجازه دهید چیزهای شخصی خود را به محیط کارشان بیاورند و روی میز کار خود قرار دهند تا شخصیتشان را بهتر نشان دهند. توجه به چنین نکاتی در افزایش راحتی آن‌ها موثر است و همچنین از استرشان در طول روز و زمان انجام وظایفشان کم می‌کند.

 

استاندارد محیط اداری | هونیک

 

سخن نهایی

تمام مولفه‌هایی که در بالا توضیح دادیم در افزایش بهره وری کارمندان با دکوراسیون محیط مهم هستند و محیطی متعادل برای همه به‌وجود می‌آورند. شما با توجه به آن‌ها می‌توانید کارمندان خود را تشویق به داشتن رفتار هدفمند و مثبت کنید و متناسب با نیازتون خرید مبلمان اداری رو انجام دهید.

 


ثبت نظر

نظرات کاربران