جستجو

معرفی انواع جنس میز ناهارخوری و بررسی مزایا و معایب آن
  • ۵ شهریور ۱۴۰۲
  • (72)
  • 0

معرفی انواع جنس میز ناهارخوری و بررسی مزایا و معایب آن

 

انتخاب درست میز ناهارخوری نه تنها جلوه محیط را بیشتر میکند، بلکه در سلامت جسمانی خانواده شما تاثیرگذار است. به‌طوری که تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که دور میز ناهارخوری غذا می‌خورند، تغذیه سالم‌تری دارند و همچنین میزان صمیمیت بین آن‌ها بیشتر است، با وجود این، زمان خرید باید عوامل گوناگونی را در نظر گرفت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها متریال میز ناهارخوری است. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا انواع جنس میز ناهارخوری را با یکدیگر بررسی کنیم.

 

در خرید میز ناهارخوری به چه نکاتی توجه کنیم؟ | مبلمان اداری و خانگی هونیک

 

در خرید میز ناهارخوری به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از انتخاب میز ناهارخوری به خرید این میز باید موارد متعددی را در نظر بگیرید. از جمله:

۱) سایز

برای انتخاب سایز میز باید استفاده روزمره و در مواقعی مانند برگزاری مهمانی را در نظر بگیرید. به‌عنوان یک قانون، باید از لبه میز تا نزدیکترین دیوار یا مبلمان دیگر، ۹۱ سانتی‌متر فاصله باشد تا افراد راحت بتوانند بلند شوند و بنشینند.

اگر فضا قرار است رسمی باشد، باید فضای بین بین هر صندلی را ۷۶ سانتی‌متر در نظر بگیرید. این مقدار برای دورهمی‌های خانوادگی ۶۰ سانتی‌متر است.

۲) شکل

شکل میز روی تعداد صندلی‌های دور میز تاثیر می‌گذارد. دور میزهای ناهارخوری مستطیلی شکل افراد زیادی می‌توانند بنشینند و میزهای گرد یا دایره‌ای شکل برای افراد با محدودیت فضا مناسب هستند.

اشکال رایج میزهای ناهارخوری داخل بازار عبارت هستند از:

مستطیلی

این میزها در اکثر اتاق‌ها جا می‌شوند و جابه‌جایی اطراف آن‌ها ساده است. گرچه میز مستطیلی شکل معمولا جای زیادی هم اشغال می‌کند. با این‌حال برای صرفه‌جویی در فضا می‌توانید میز را به دیوار تکیه دهید. امکان تغییر دادن اندازه مدل‌های جدید میزهای مستطیلی وجود دارد.

مربعی

میز مربعی انتخابی عالی برای افرادی است که محدودیت فضا دارند. معمولا بسته به اندازه میز، ۴ تا ۸ نفر دور آن می‌توانند بنشینند. گفتگو دور چنین میزهایی ساده است و فضایی صمیمی به‌وجود می‌آید.

گرد یا دایره‌ای

میزهای گرد انتخابی مناسب برای فضاهای کوچک هستند. امکان جابه‌جایی راحت اطراف میز وجود دارد و به دلیل لبه‌های گرد میز نگران برخورد با لبه‌های آن نخواهید بود. گرچه امکان تکیه دادن میز به دیوار یا گذاشتن آن در یک گوشه وجود ندارد.

بیضوی

میزهای ناهارخوری بیضوی ترکیبی از سادگی و شکل خطی یک میز مستطیلی با فضای صمیمی نشستن دور میزهای گرد هستند. اندازه این میزها معمولا مشابه با میزهای مستطیلی است و افراد زیادی دور آن جا می‌گیرند. این میزها فضا را به علت ظاهر خود بزرگتر نشان می‌دهند.

D شکل یا نیمه دایره‌ای

میزهای نیمه دایره‌ای یا D شکل یک بخش صاف دارند تا آن را به دیوار تکیه دهید و بخش گرد آن فضای کافی برای نشستن دور آن دارد.

میزهای به شکل غیرعادی

این میزها انتخاب مناسبی برای افرادی هستند که دنبال میزهای با ظاهر متفاوت می‌گردند. گرچه باید فضای کافی برای قراردادن این نوع میز ناهارخوری داشته باشید.

 

جنس میز ناهارخوری | مبلمان اداری و خانگی هونیک

 

۳) جنس

انتخاب متریال میز ناهارخوری اهمیت زیادی دارد چون روی ظاهر و نحوه استفاده از میز تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال میزهای به جنس چوب بلوط را برای خانه‌های آفتاب‌گیر توصیه نمی‌کنیم، مگر این‌که روی آن را بپوشانید. چون نور خورشید رنگ چوب را می‌برد.

در بخش بعد انواع جنس میز ناهارخوری را طبقه‌بندی می‌کنیم.

میز ناهارخوری چوبی

میزهای به جنس چوب سخت محبوب‌ترین انتخاب در بین میزهای ناهارخوری هستند. میزهای زیبا و بادوام برای افرادی که دوست دارند قیمت بالایی بپردازند. این میزها از چوب‌های متفاوتی ساخته می‌شوند، از جمله:

  • چوب درخت بلوط: این چوب زیبا است و معمولا دوام بالایی دارد. چون درخت بلوط به زمان بیشتری برای رشد نیاز دارد، چوب آن حجیم است و بنابراین میز از این جنس، دوام بالایی دارد. انتخاب چوب بلوط به‌عنوان متریال میز ناهارخوری مزیتی مانند تنوع بالای رنگ دارد.
  • زبان گنجشک: چوب زبان گنجشک نه تنها ظاهر زیبایی دارد بلکه دوام آن فوق‌العاده زیاد است. این چوب با رنگ روشن خود معمولا یک رگه صاف دارد که به آن ظاهری جذاب و یکدست می‌دهد. زبان گنجشک در بین انواع جنس میز ناهارخوری، قیمت اندکی کمتری دارد. گرچه باید گفت که در سطح این چوب به علت طبیعت رگه‌دار آن حفره‌هایی می‌توان دید که اغلب باید پر شوند و این چوب اگر زیاد در معرض رطوبت باشد، خم می‌شود.   
  • راش: چوب راش فوق‌العاده بادوام و محکم است که در میز جلومبلی مدرن هم به کار می‌‌رود. طبیعت این چوب آن را در مقایسه با انواع جنس میز ناهارخوری در مقابل ورقه ورقه شدن و برش خوردن مقاوم می‌کند. اگر به این متریال  علاقه دارید، باید بگوییم میز ناهارخوری از این جنس برای محیط‌های با رفت و آمد زیاد مانند آشپزخانه و اتاق نشیمن ایده‌آل است.

راش همچنین در برابر شوک و ضربه مقاومت نشان می‌دهد، بنابراین می‌تواند وزن زیادی را تحمل کند. رنگ راش به‌طور طبیعی روشن است و یک رگه ریز و صاف دارد تا بافت آن یکنواخت و زیبا باشد. گرچه دقت کنید میزهای به این جنس وزن سنگینی دارند و راحت جابه‌جا نمی‌شوند.

  • ساج: چوب ساج محتوای روغنی زیادی دارد، بنابراین در برابر بسیاری از شرایط آب‌وهوایی مقاوم است. میز به جنس ساج انتخابی مناسب برای گذاشتن در هوای آزاد است. ساج در برابر نور و حرات مقاومت از خود نشان می‌دهد و از این نظر یک متریال میز ناهارخوری عالی است. رنگ ساج طلایی است و زمانی که چوب تازه آن را برش می‌زنید، رگه‌های قهوه‌ای تیره و طلایی دارد. این رنگ به‌مرور زمان روشن می‌شود تا چوب ساج ظاهر بی‌همتایی پیدا کند. گرچه اگر متریال خود را ساج انتخاب کردید، باید خود را برای پرداخت پول زیاد آماده کنید.
  • چوب مانگو یا انبه: چوب مانگو محکم و فوق‌العاده بادوام است. رنگ طبیعی آن اکثر اوقات قهوه‌ای روشن است، البته بعضی از انواع آن رنگ زردتر یا رگه‌های صورتی و مشکی دارند. گرچه چوب انبه در بین انواع جنس میز ناهارخوری مورد حمله قارچ‌ها ممکن است قرار گیرد و بنابراین نباید آن را بدون پرداخت رها کنید. همچنین این چوب در آب‌وهوای خشک دهیدراته می‌شود و اگر در معرض نور و حرارت قرار بگیرد، نسبتا راحت ترک‌ می‌خورد.   
  • گردو: چوب گردو به‌عنوان یک متریال میز ناهارخوری، با رنگ جسورانه و تیره‌تر خود متمایز است. این چوب یکی از محکم‌ترین و با دوام‌ترین چوب‌ها در بین انواع جنس میز ناهارخوری است. گرچه برای حفظ ظاهر آن باید از چنین میزی بسیار مراقبت کنید. قیمت آن نیز بسیار بالا است.
  • کاج: رنگ چوب کاج روشن است و آن را به رنگ‌های سفید کرمی یا زرد می‌توانید پیدا کنید. میزهای ناهارخوری به این جنس برای طراحی‌های روستایی و کسانی مناسب هستند که بودجه کمی دارند. زمان انتخاب این چوب باید دقت کنید دوام چوب‌های بلوط یا زبان گنجشک را ندارد و مستعد خراش افتادن و فرورفتگی است.

میزناهارخوری لمینت

چنین میزهایی یک لایه نازک از چوب دارند که اغلب از جنس ام دی اف است و روی میز کشیده می‌شود. این میزها اگر به‌خوبی ساخته شوند، می‌توانند کیفیتی در حد میزهای چوبی داشته باشند. گرچه مقدار چوب استفاده شده در این میزها کم است، بنابراین پوست لبه‌های آن می‌تواند برگردد. به‌همین علت دوام آن در حد سایر متریال میز ناهارخوری نیست.

میز ناهارخوری کوارتز

کوارتز ماده معدنی تشکیل شده از اکسیژن و سیلیکون است و در ساخت میز ناهارخوری کوارتز، این ماده را با سایر مواد طبیعی و سنتزی ترکیب می‌کنند تا بادوام و محکم شود. اگر دنبال میز ناهارخوری هستید که مانند میز اداری شرکتی به‌راحتی خراش نیافتد یا ترک نیافتد و در عین حال ظاهر شیکی داشته باشد، متریال میز خود را کوارتز انتخاب کنید.

گرچه قیمت میزهای به این جنس در مقایسه با انواع جنس میز ناهارخوری بسیار بالا است. از طرفی با آن‌که کوارتز در برابر حرارت مقاوم نشان می‌دهد، سایر موارد استفاده شده در ساخت میز چنین ویژگی را ندارند. بنابراین باید نوشیدنی‌ها یا ظروف غذای داغ را روی میز قرار ندهید، چون به آن آسیب می‌زنند و رنگ میز را از بین می‌برند.

میز ناهارخوری گرانیت یا سنگ

گرانیت در بین انواع جنس میز ناهارخوری فوق‌العاده سخت و بادوام است. این ویژگی به همراه مقاومت در برابر حرارت باعث می‌شود که گرانیت بسیار سخت فرسوده شود و به‌سختی ترک بردارد یا خراش بیافتد. با توجه به کاملا طبیعی بودن گرانیت، میزهای به این جنس تنوع رنگ و الگوی زیادی دارند. البته برای خرید چنین میزی باید هزینه زیادی بپردازید.

میز ناهارخوری مرمر

مرمر در بین سایر انواع جنس میز ناهارخوری، ماده‌ای بسیار محکم و زیبا است. البته به دلیل ویژگی‌های طبیعی مرمر، میزان تخلخل آن زیاد است. به‌همین علت اگر متریال خود را مرمر انتخاب کنید، باید در نگهداری آن بسیار کوشا باشید.

روی چنین میزی را باید روزانه گردگیری کنید و اگر روی میز قهوه یا آب‌میوه ریخته شود، لکه ایجاد می‌شود. از طرفی با توجه به وزن بالای مرمر، میزهای ناهارخوری به این جنس بسیار سنگین هستند و به‌سختی جابه‌جا می‌شوند.

میز ناهارخوری شیشه‌ای

میز ناهارخوری شیشه‌ای انتخابی زیبا است. شیشه شفاف است، در نتیجه نور را بازتاب می‌کند و فضای اتاق شما را بزرگتر نشان می‌دهد. از طرفی تمیز کردن شیشه در مقایسه با بقیه بسیار ساده است و اگر روی آن چیزی ریخته شود، می‌توانید سطح میزتان را بدون خطر لک افتادن تمیز کنید.

البته به دلیل طبیعت شیشه، باید آن را زیاد تمیز کنید و کوچکترین لکی را نشان می‌دهد. از طرفی با آن‌که دوام شیشه بالا است اما با این‌حال اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، ممکن است در برخورد با میز باعث شکسته شدن آن شوند.

 

میز ناهارخوری فلزی | مبلمان اداری و خانگی

 

میز ناهارخوری فلزی

اگر به دکوراسیون‌های صنعتی علاقه دارید، از بین انواع جنس میز ناهارخوری باید فلز را انتخاب کنید. میزهای فلزی طبق انتظار دوام و استحکام بالایی دارند. از طرفی میز فلزی نیاز به توجه خاصی برای حفظ ظاهر خود ندارد. البته باید توجه کنید که فلز به‌صورت طبیعی حرارت را جذب می‌کند.

همچنین قیمت چنین میزهایی بسیار بالا است و حتی میزهایی که از جنس فلزات سبک ساخته می‌شوند، قیمت بالایی دارند.

جدول زیر انواع جنس میز ناهارخوری و مزایا و معایب آن‌ها را بهتر نشان می‌دهد:

متریال میز ناهارخوری

مزایا

معایب

چوب

ظاهر زیبا و مناسب اکثر دکوراسیون‌ها

گران‌قیمت. بسته به نوع چوب رطوبت به آن آسیب می‌زند.

لمینت

قیمت ارزان

پوسته پوسته شدن

کوارتز

به‌راحتی خراش نمی‌افتد و ترک نمی‎خورد.

گران‌قیمت. حرارت رنگ میز را می‌برد.

گرانیت یا سنگ

استحکام و دوام بالا. مقاومت بالا در برابر شکستگی، ترک خوردن و خراش افتادن

گران‌قیمت. وزن بالا

مرمر

بسیار محکم. ظاهر زیبا و جذاب

گران‌قیمت. وزن بالا. متخلخل

شیشه‌

ساده تمیز می‌شود. نور را بازتاب می‌کند. فضا را بزرگتر نشان می‌دهد.

خطر شکسته شدن و آسیب دیدن افراد. ساده لک می‌افتد.

فلز

استحکام و دوام بالا

گران‌قیمت. حرارت را جذب می‌کند. وزن بالا

 

کدام متریال میز ناهارخوری از بقیه بهتر است؟

در بین انواع جنس میز ناهارخوری گزینه‌ای به اسم بهترین وجود ندارد. باید به بودجه خود و ویژگی‌های میز مورد نظرتان نگاه کنید و محلی که می‌خواهید میز را در آن‌جا قرار دهید. به‌عنوان مثال میزهای از جنس کوارتز و چوب سخت دوام زیادی دارند و نگهداری از میزهای شیشه‌ای آسان است.

 

سخن نهایی

در این مطلب انواع متریال میز ناهارخوری را بررسی کردیم و ویژگی‌های هر کدام را توضیح دادیم برای انتخاب میز ناهارخوری باید تمام این نکات را در نظر بگیرید تا خرید انواع مبلمان خانگی خود را با اطلاعات بهتری انتخاب کنید.

 


ثبت نظر

نظرات کاربران