جستجو

بررسی ۶ استاندارد طراحی سالن همایش که لازم است بدانید!
  • ۴ شهریور ۱۴۰۲
  • (73)
  • 0

بررسی ۶ استاندارد طراحی سالن همایش که لازم است بدانید!

 

یکی از بهترین مکان‌ها برای برگزاری مراسم‌ها و جلسات می‌تواند سالن همایش باشد. اگر شما هم علاقه‌مند هستید که بیش‌تر در مورد استاندارد طراحی سالن همایش بدانید، پس در ادامه این مقاله با ما باشید.

جالب است بدانید که از گذشته‌های دور انسان‌ها مکانی را برای برگزاری جلسات و دورهمی‌ها در نظر می‌گرفتند. در ابتدا این سالن‌ها شکل و شمایل کاملاً معمولی داشتند، اما شاهد هستیم که مرور زمان باعث شده تا این روزها سالن‌های همایش، آمفی‌تئاتر یا سالن‌های اجتماعات را ببینیم.

استاندارد طراحی سالن آمفی‌تئاتر یا ضوابط طراحی سالن اجتماعات با استانداردهایی که برای ساخت سالن همایش به کار می‌روند متفاوت هستند. در واقع این استانداردها باعث می‌شوند هر کدام از این سالن‌ها هویت خاص خودشان را به دست بیاورند.

ازاین‌رو پیش از هر چیز دیگری باید بررسی کوتاهی داشته باشیم در مورد تفاوت‌هایی که میان سالن همایش، سالن اجتماعات و سالن آمفی‌تئاتر است. این موضوع به درک بهتر استاندارد طراحی سالن همایش کمک می‌کند.

 

استاندارد طراحی سالن همایش | هونیک

 

تفاوت‌های سالن همایش، آمفی‌تئاتر و سالن اجتماعات در چیست؟

تفاوت‌های سالن همایش، آمفی‌تئاتر و سالن اجتماعات می‌تواند بر اساس تعریف، کاربرد و تجهیزات آن‌ها متفاوت باشد. سالن همایش عموماً برای برگزاری کنفرانس‌ها، نشست‌های عمومی و اجتماعات بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرد. این سالن‌ها معمولاً با تجهیزات صوتی و تصویری پیشرفته، میز و صندلی برای سخنرانان و تکنسین‌ها و سیستم روشنایی مناسب برای نمایش تصاویر همراه هستند.

از نظر ابعاد و میزان روشنایی محیط، آمفی‌تئاتر شبیه به سالن همایش است، اما معمولاً برای برگزاری تئاتر و گفتگوها با افراد مهم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این سالن‌ها دارای صحنهٔ فعال (صحنه‌ای که بازیگران روی آن حرکت می‌کنند) هستند و همچنین با تجهیزات نور و صدا مناسب برای نمایش‌های هنری مختلف مجهز می‌شوند.

سالن اجتماعات اما به طور معمول در اندازه کوچک‌تری نسبت به دو سالن دیگر ساخته می‌شود و برای برگزاری اجتماعات کوچک و سخنرانی‌های نسبتاً کوتاه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این سالن‌ها حتی به نصب تجهیزات خاصی هم نیاز ندارند و صرفا وجود برخی از تجهیزات صوتی کفایت می‌کند.

 

برای طراحی سالن همایش چه اصولی باید رعایت شوند؟

سالن همایش‌ها در بسیاری از جوامع به‌عنوان یک فضای مهم برای برگزاری مراسم‌ها و رویدادهای فرهنگی و دانشگاهی شناخته شده‌اند. هر چند تصمیم درباره طراحی یک سالن همایش کاری ساده‌ای نیست، اما استاندارد طراحی سالن همایش می‌تواند در این زمینه بسیار کار را آسان‌تر کند.

۱.    تعادل در طراحی ابعاد سالن همایش

اولین اصلی که باید در طراحی یک سالن همایش مدنظر قرار داده شود، توجه به برقراری تعادل بین فضا و حجم است. سالن همایش مناسب باید قدرت ایجاد ارتباط اجتماعی داشته باشد و به افراد اجازه دهد که با یکدیگر در محیطی صمیمانه ارتباط بگیرند.

در این زمینه یکی از مهم‌ترین موضوعات، طراحی فضاهایی است که مخاطبان و افراد حاضر در سالن می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. به‌عنوان نمونه می‌توان فضای اطراف صندلی‌ها، راهروها یا حتی فضاهای میان هر ردیف صندلی با ردیف بعد را نام برد.

۲.    رعایت اصول رنگ‌شناسی

دومین استاندارد طراحی سالن همایش، رعایت اصول رنگ‌شناسی است. رنگ‌ها در تمام جوانب یک سالن همایش اثرگذار هستند و این تاثیر را نباید نادیده بگیرید. طبق استانداردهای تعریف شده برای این منظور باید طیف‌های رنگی جذاب و همخوانی استفاده شوند. موضوع مهم این است که این رنگ‌های باید توانایی جلب‌توجه افراد حاضر را داشته باشند.

به طور خاص نمی‌توان به چندرنگ اشاره کرد که برای رنگ‌آمیزی سالن همایش به کار روند و این موضوع تا حد زیادی به نوع طراحی سالن و البته سلیقه و نظر سازنده آن بستگی دارد. استانداردهای طراحی سالن همایش در واقع به این موضوع نظارت دارند که رنگ‌های به‌کاررفته در موقعیت مناسب و در ترکیب با رنگ‌های همخوان دیگر استفاده شده باشند.

 

استاندارد طراحی آمفی تئاتر | هونیک

 

۳.    نورپردازی

استفاده از نورهای مناسب و قراردادن آن‌ها در نقاط استراتژیک، می‌تواند به ایجاد فضایی دلنشین و جذاب در سالن کمک کند. همان‌طور که اشاره کردیم، تجهیزات یکی از بخش‌های اصلی تشکیل‌دهنده یک سالن همایش هستند. بعد از صندلی‌ها، نورپردازی را می‌توان مهم‌ترین پارامتر در یک سالن همایش دانست.

باتوجه‌به ابعاد بزرگ سالن‌های همایش، مهم است که از نورهایی استفاده شود که توانایی روشن‌کردن محیط را داشته باشند. برای چنین مکان‌هایی باید سیستم نورپردازی در نظر گرفت که قابلیت انعطاف داشته باشد. منظور از انعطاف این است که بتوان، نورپردازی را باتوجه‌به شرایط، تغییر داد. این موضوع به طور خاص روی تجربه افراد حاضر در سالن تاثیر مثبتی خواهد داشت.

۴.    طراحی مناسب لابی

لابی در واقع قسمتی از سازه سالن همایش است که افراد پیش از ورود در آن منتظر خواهند بود. لابی‌ها باید طراحی جذابی داشته باشند و همچنین فضای کافی برای ایستادن افراد را ارائه دهند. دقت کنید که لابی سالن همایش باید گنجایش تمامی افرادی که در سالن حضور خواهند داشت را به‌صورت ایستاده داشته باشد.

البته که در لابی‌ها هم از مبلمان استفاده می‌شود، اما هدف اصلی از ساخت لابی این است که افراد پیش از ورود، کارهای پیش‌نیاز را انجام دهند. در واقع افرادی که قصد حضور در سالن را دارند، نیاز به انتظار طولانی در لابی نخواهند داشت، ازاین‌رو تعبیه صندلی‌ها و مبلمان زیاد برای این محیط هم کار منطقی‌ای نخواهد بود.

۵.    راهروهای ورودی و خروجی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سالن‌های همایش استاندارد و به‌روز، راهروهای ورودی و خروجی آن‌ها است که فضای کافی برای هدایت جمعیت زیاد را دارند. همه ما با این شرایط مواجه بوده‌ایم که در حین ورود یا خروج از سالن، ازدحام جمع و تجمعشان در راهروها، باعث طولانی‌شدن پروسه ورود یا خروج شده باشد.

استاندارد طراحی سالن همایش در واقع این اطمینان را می‌دهد که راهروهای خروجی یا ورودی، گنجایش کافی برای عبور جمعیت سالن را داشته باشند.

۶.    سرویس‌های بهداشتی

شاید این موضوع چندان موردتوجه نباشد، اما یکی از اصول مهم برای ساخت یک سالن همایش خوب، این است که سرویس‌های بهداشتی به طور استاندارد طراحی شده باشد. همین‌طور باید تعداد سرویس‌های بهداشتی به‌اندازه کافی و باتوجه‌به گنجایش سالن در نظر گرفته شود.

امروزه شاهد هستیم که سالن‌های همایش به‌روز و مدرن، سرویس‌های بهداشتی با طراحی‌های خاص دارند. اگر تعداد سرویس‌های بهداشتی به‌اندازه کافی نباشد، افراد حاضر در سالن برای استفاده از آن‌ها باید مدت زیادی را منتظر بمانند و این موضوع در حین برگزاری یک جلسه مهم، امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

تجهیزات و صندلی‌های مناسب برای سالن همایش

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان سالن همایش، آمفی‌تئاتر و سالن اجتماعات در واقع تجهیزاتی است که در آن‌ها استفاده می‌شود. فراموش نکنید که سالن‌های همایش از نظر تجهیزات از هر دو سالن دیگر، مجهز‌تر خواهند بود. این موضوع می‌تواند شامل سیستم‌های صوتی، تصویری و نورپردازی‌های به‌کاررفته برای این سالن‌های باشد.

نکته مهم اینجاست که همه این سیستم‌ها باید به گونه انتخاب و تعبیه شوند که به‌خوبی پاسخگوی نیازهای کاربران باشند. یکی از مهم‌ترین اصول انتخاب این تجهیزات باتوجه‌به ابعاد و فضای سالن همایش است. در انتها اما به مهم‌ترین بخش یک سالن همایش می‌رسیم که همان صندلی‌ها یا مبلمان آن هستند. این موضوع را در ادامه به طور دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

چه صندلی‌هایی برای سالن همایش مناسب هستند؟

در انتها هر سالن همایش باتوجه‌به صندلی‌ها و میزان راحتی آن‌ها قضاوت می‌شود. از دید حضار و کسانی که از سالن همایش استفاده می‌کنند، مهم‌ترین موضوع این است که روی صندلی‌های راحتی بنشینند و بتوانند در حین استفاده فضای کافی برای قراردادن پاها را داشته باشند.

ازاین‌رو استانداردهایی برای این منظور تعریف شده که در مورد سایز هر صندلی و البته فاصله میان ردیف‌های صندلی‌ها خواهد بود. طبق همین اصول باید حداقل فاصله میان دو ردیف از صندلی‌های سالن‌هایش، حداقل ۴۰ سانتی‌متر یا بیش‌تر باشد. این فاصله به حضار اجازه می‌دهد در حین برگزاری جلسات آسایش بیش‌تری داشته باشند. همچنین فاصله استاندارد میان صندلی‌ها به رفت‌وآمد آسان‌تر افراد کمک می‌کند.

نکته مهم دیگری که در مورد صندلی‌های وجود دارد، این است که باید فوم راحتی داشته باشند. فوم مناسب و نرم راحتی را برای حضار در حین جلسات طولانی به همراه خواهد داشت و این موضوع اهمیت زیادی دارد. جنس روکش صندلی‌ها هم با به‌نوعی انتخاب شود که به‌راحتی قابل شستشو باشد و آلودگی را به خود جذب نکند.

در انتها باید به طرح صندلی‌ها توجه کرد که لازم است همخوانی خوبی با دیگر اجزای دکوراسیون سالن همایش داشته باشند. بهتر است از صندلی‌هایی استفاده شود که طرح‌های پیچیده نداشته باشند. طرح‌های ساده اما زیبا، کمک می‌کنند محیط سالن بزرگ‌تر و جادارتر نشان داده شود.

 

ضوابط طراحی سالن اجتماعات | هونیک

 

سخن نهایی

هدف از ساخت یک سالن همایش، ارائه خدمات خوب و حرفه‌ای به حضار است. ازاین‌رو باید تمام استانداردهای لازم را در نظر داشته باشید. استاندارد طراحی سالن همایش به نسبت استاندارد طراحی آمفی‌تئاتر و ضوابط طراحی سالن اجتماعات کمی پیچیده‌تر خواهد بود، اما این به معنای دشوار بودن آن نیست.

 رعایت اصول و ضوابط تعریف شده برای ساخت سالن همایش و صندلی سالن همایش در واقع به اجرای سریع‌تر این پروژه کمک می‌کنند. درعین‌حال همین استانداردها باعث می‌شوند حضار تجربه خوبی از حضور در سالن همایش داشته باشند که در واقع هدف اصلی است.

 


ثبت نظر

نظرات کاربران