جستجو

چیدمان میز کار بر اساس فنگ شویی + ۴ ترفند کاربردی برای مبتدیان
  • ۵ شهریور ۱۴۰۲
  • (92)
  • 0

چیدمان میز کار بر اساس فنگ شویی + ۴ ترفند کاربردی برای مبتدیان

 

آیا می‌دانید چگونگی چیدن میز کار، می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی روی بالابردن کارایی شما داشته باشد؟ در این مقاله ترفندهای جالبی درباره چیدمان میز کار بر اساس فنگ شویی برایتان داریم.

بر اساس آموزه‌های باستانی چینی، موقعیت مبلمان اتاق، وجود گیاهان و رنگ‌های خاص، نقش مهمی در موفقیت شغلی افراد دارند. اگرچه شواهد علمی برای فنگ شویی وجود ندارد، اما حداقل این است که می‌تواند به ایجاد فضایی عاری از درهم‌ریختگی کمک کرده، به محیط پیرامون جذابیت داده، و نگرش مثبتی به وجود بیاورد، که همه این‌ها باعث افزایش کارایی می‌شوند.

 

چیدمان میز کار بر اساس فنگ شویی | هونیک

 

چیدمان میز کار بر اساس فنگ شویی چه فایده‌ای دارد؟

فنگ شویی (Feng shui) آموزه باستانی چینی است، که به باد (فنگ) و آب (شوی) ترجمه می‌شود. این فن باستانی با بیش از ۳هزار سال قدمت، هنوز هم در چین و بسیاری از کشورهای آسیای جنوب‌شرقی، طرف‌داران پرشماری دارد.

البته طرف‌داران این فن باستانی، به همین منطقه محدود نمی‌شوند. امروزه فنگ شویی برای تغییر فضای مسکونی و اداری، در سرتاسر دنیا، از آسیا گرفته تا اروپا و آمریکا، همه‌گیر شده است.

کارشناسان این فن قدیمی عقیده دارند فنگ شویی برای یافتن چیدمان درست اشیا در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی، بسیار کاربردی است، و می‌تواند اثر فوق‌العاده‌ای روی سلامتی، هماهنگی، و شادی افراد بگذارد.

در آموزه‌های فنگ شویی، همه‌چیز حول محور حفظ تعادل بین پنج عنصر اصلی طبیعت، یعنی چوب، آتش، خاک، فلز و آب شکل می‌گیرد. هماهنگی کامل این عناصر، می‌تواند تأثیر مثبتی روی رفاه انسان بگذارد.

هر یک از این پنج عنصر، جنبه خاصی از زندگی را نشان می‌دهند:

  • چوب نماد خلاقیت و رشد؛
  • آتش نماد اشتیاق و دگرگونی؛
  • خاک نماد ثبات و سلامتی؛
  • فلز نماد سختی و استقامت؛
  • و آب نماد ثروت و فراوانی است.

در این مقاله، قصد داریم نکته‌ها و ترفندهایی کاربردی برای چیدمان میز براساس استاندارد چیدمان میز اداری را با شما در میان بگذاریم.

 

رنگ و جنس میز کار بر اساس فنگ شویی چیست؟

چه در فضای کار اشتراکی هستید، شغلی شرکتی دارید، یا در خانه‌تان دفتر کاری سروشکل داده‌اید، اگر امکانش هست، رنگ و شکل میز کارتان را بر اساس آموزه‌های فنگ شویی انتخاب کنید.

این آموزه‌ها، میز کار چوبی قهوه‌ای را توصیه می‌کنند. دلیلش این است که رنگ قهوه‌ای، نشان‌دهنده خاک است، که ثبات و قدرت را در دل خود دارد.

چوب هم نماد رشد و خلاقیت است، ویژگی‌هایی که برای افزایش بازدهی، واجب هستند. نکته بسیار مهم اینکه فنگ شویی، میز کار شیشه‌ای را کاملا ممنوع می‌داند!

البته گزینه‌های دیگری هم برای چیدمان میز کار بر اساس فینگ شویی دارید. برای نمونه، می‌توانید سراغ چوب‌های رنگ‌شده، یا کامپوزیت‌هایی بروید که عناصر خاکی را جذب می‌کنند.

اگر هم به‌طور کلی در خرید میز اداری علاقه‌ای به میزهای چوبی ندارید، میز فلزی تهیه کنید. فلز نماد نظم و تمرکز است. رنگ‌های زرد، نارنجی و قهوه‌ای را هم در نظر داشته باشید، که نشانگر خاک هستند.

ضمن آنکه می‌توانید از رنگ مشکی هم استفاده کنید. مشکی نشان‌دهنده عنصر آب است، و می‌تواند الهامات زیادی را برایتان به ارمغان بیاورد.

اگر هیچ‌کدام از این رنگ‌ها را دوست ندارید، سراغ گزینه‌های سبز و آبی بروید. این رنگ‌ها، عنصر چوب را به چیدمان میز کار شما اضافه می‌کنند، که نماد رشد است.

رنگ‌های متالیک و سفید، نماد عنصر فلز هستند که روی کارایی و وضوح تمرکز دارند. در نهایت، می‌توانید عنصر آتش را وارد محیط کارتان کنید، و سراغ رنگ‌های طیف قرمز باشید، تا اشتیاق و شهرت زیادی برای کسب‌وکارتان بیاورند.

 

رنگ و جنس میز کار بر اساس فنگ شویی | هونیک

 

شکل و چیدمان میز کار بر اساس فنگ شویی چگونه است؟

میزهای اداری استاندارد، در شکل‌های مختلف مستطیلی و ال‌شکل عرضه می‌شوند. اما باید بدانید که میز موردنظرتان چقدر فضای اتاق را اشغال کرده، و کجا قرار می‌گیرد. این‌ها عوامل مهمی هستند که در فنگ شویی نمی‌توان نادیده گرفت.

توصیه فنگ شویی، میزهای محکم، ایستاده و با اندازه مناسب هستند. صرف اینکه می‌خواهید در فضا صرفه‌جویی کنید، سراغ میزهای خیلی کوچک نروید.

طبق آموزه‌های این فن باستانی، هر فردی برای رونق کسب‌وکارش، باید فضای کاری با اندازه کامل داشته باشد. در عین حال مراقب باشید که فقط یک میز، کل فضا را اشغال نکرده، و آن را به‌هم‌ریخته نشان ندهد.

بهترین چیدمان میز کار بر اساس فنگ شویی، موقعیت فرماندهی است! یعنی میزتان باید دور از در ورودی قرار بگیرد، طوری که بعد از نشستن پشت میز، ورودی نمایان باشد. اما در نباید در محدوده دید شما باشد! بنابراین ترجیح این است که میز را مورب قرار بدهید.

حالا اگر در فضای اتاق شما، چنین زاویه‌ای غیرممکن است، چه باید کرد؟ آینه‌ای را طوری روی میز بگذارید که در ورودی را انعکاس بدهد.

اصلا رو به دیوار ننشینید! طوری بنشینید که قسمتی از نمای بیرونی را از پنجره‌ای جانبی ببینید. اینجا هم اگر دید مطلوبی ندارید، می‌توانید از آینه برای اصلاح دید بر اساس فنگ شویی استفاده کنید.

 

چه اشیایی روی میز کار فنگ شویی بگذاریم؟

اصول فنگ شویی چیست؟ همه آن‌ها توصیه می‌کنند فضای زندگی و کارتان را از وسایل اضافی خالی کنید. چون وسایل قدیمی که گردوغبار گرفته‌اند، برای رشد و شکوفایی انسان خوب نیستند.

در عین حال، خالی نگه داشتن میز کار هم قطعا توصیه نمی‌شود. چنین وضعیتی، به فقدان تعادل بین انرژی‌های یین (yin) یا سرد، و یانگ (yang) یا گرم منجر می‌شود.

اگر می‌خواهید تعادل کاملی ایجاد کنید، این سه وسیله حتما باید روی میز کارتان باشند:

  • سرامیک یا قطعه‌ای سفالی که به‌معنی خاک است، و ثبات به همراه دارد؛
  • گیاهی سبز که نمایانگر چوب است، و باعث رشد می‌شود؛
  • و کریستالی برای وضوح ذهنی.

نکته مهم دیگر اینکه کم‌کردن به‌هم‌ریختگی میز کار، بازدهی را بالا می‌برد. پس اگر از فضا کار اشتراکی استفاده می‌کنید، حتما فضای کافی بین خود و همکارانتان داشته باشید.

دیگر اینکه پشت به یکدیگر، یا به‌صورت رودررو ننشینید، چون باعث ایجاد درگیری می‌شود. بهتر است زاویه مناسب دیگری برای نشستن پیدا کنید.

بعد هم اینکه در چیدمان میز کار بر اساس فنگ شویی همه اجزای مبلمان باید لبه‌های گرد، و رنگ‌های خاکی و آرامش‌بخشی داشته باشند.

 

بهترین گیاهان برای چیدمان میز کار  | هونیک

 

بهترین گیاهان برای چیدمان میز کار بر اساس فنگ شویی چه هستند؟

گیاهان از مهم‌ترین اشیای فنگ شویی هستند. بنابراین میز کار شما هم باید این اصل را منعکس کند. گیاهانی که تصفیه‌کننده طبیعی هوا هستند، ترجیح داده می‌شوند.

چنین گیاهانی نه‌فقط ارزش زیبایی‌شناختی فضا را افزایش می‌دهند، بلکه شیوه زندگی و تفکر سالم را به خود جلب می‌کنند.

گیاهان نماد عنصر چوب در فنگ شویی هستند، و به رشد و خلاقیت کمک می‌کنند. بهترین گیاهانی که می‌توانید روی میز کارتان بگذارید، آن‌هایی هستند که نگهداری ساده‌تری دارند، و سریع خشک نمی‌شوند!

در این قسمت از مقاله درباره چیدمان میز کار بر اساس فنگ شویی چند گیاه مناسب را معرفی می‌کنیم:

گیاه یشم

گیاه یشم (Jade plant) که به نام‌های درخت دوستی، درخت شانس، و درخت پول هم معروف است، از گیاهان همیشه‌سبز به‌شمار می‌رود.

البته مراقبت از این ساکولنت کمی سخت است، اما نتیجه فوق‌العاده‌ای دارد. جالب است بدانید این گیاه دوست‌داشتنی، نماد ثروت در حال رشد است!

بامبو

بامبو (Bamboo) هم جزو گیاهان همیشه‌سبز است. تا امروز بیشتر از ۶۶۰ نوع بامبو شناسایی شده‌اند، که هرکدام شکل و ضخامت متفاوتی دارد.

این گیاه جذاب، از پرطرف‌دارترین گیاهان برای فضای اداری به حساب می‌آید، چون رشد رو به بالای آن، نماد پیشرفت است. نگهداری از بامبو هم بسیار آسان است.

فیکوس

فیکوس (Ficus) در هوای آزاد می‌تواند تا ۳۰ متر رشد کند! اما به‌خاطر ویژگی‌هایش، گیاه آپارتمانی مناسبی به‌شمار می‌رود.

این تصفیه‌کننده طبیعی، با نور خورشید کم هم رشد می‌کند. به همین خاطر برای چیدمان میز کار ایدئال است. در ضمن، برای کسانی که در حال توسعه کسب‌وکارشان هستند هم عالی است!

گل چمچه‌ای

گل چمچه‌ای یا لیلی صلح (Peace Lily) گیاهی همیشه‌سبز با گل‌های سفید بسیار زیبایی است. البته زمان گل‌دهی آن در فصل تابستان است.

این گیاه زیبا، به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد. خاک باکیفیت، آبیاری منظم و نور طبیعی کافی لازم دارد. لیلی صلح باعث ثبات ذهن و کاهش استرس می‌شود. این گیاه کارایی را هم افزایش می‌دهد.

گیاهان پول

در کنار موارد بالا، گیاهان پول (Money Plant) هم هستند که که به‌گفته کارشناسان فنگ شویی، می‌توانند ثروت را جذب کنند! آن‌ها به نور مستقیم خورشید نیازی ندارند، و بسیار انعطاف‌پذیر هستند.

 

تاثیر فنگ‌شویی | هونیک

 

سخن نهایی

طراحی فضای زندگی و کار بر اساس آموزه‌های قدیمی فنگ شویی، می‌تواند آرامش، رفاه و حتی شانس را به همراه بیاورد. به همین خاطر، در این مقاله سراغ چیدمان میز کار بر اساس فنگ شویی رفتیم، و چند نکته و ترفند ابتدایی، اما مهم را با شما در میان گذاشتیم.

حالا نوبت شماست! آیا تابه‌حال از این روش‌ها استفاده کرده‌اید؟ به نظرتان فنگ شویی واقعا می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی روی وضعیت کسب‌وکارتان بگذارد؟ لطفا تجربیات خودتان را با ما و سایر خوانندگان این مقاله، به اشتراک بگذارید.

 


ثبت نظر

نظرات کاربران